Jump to content

VW 2019 SERVICE PACK 4: OMLIJSTING OPDEK


AWDC

Recommended Posts

Fijn dat de opdeklijsten of raamkaders aan binnen en buitenkant er gekomen zijn in SP4/2019.

Vraag is of later een opdek zal mogelijk zijn dat aan de buitenzijde op het raamprofiel is gemonteerd : bv een L-profiel in aluminum.

Niet dat je daar veel van ziet in aanzicht of 3D RenderWorks, maar wel in de doorsnede, kwestie van toch een juister uitvoeringsontwerp detail te hebben.

Link to comment
Share on other sites

De vraag is of dat specifieke detail deel moet zijn van het 3D-model. Het verzwaart het 3D-model (alweer), terwijl je in BIM net moet proberen om een balans te vinden tussen detail enerzijds en prestatie / reactiesnelheid van het model anderzijds. Met een tiental ramen in het model maakt het allemaal niet veel uit, maar BIM wordt vaak genoeg gebruikt met honderden, soms zelfs duizenden ramen in een enkel model. Dan is dat soort detail ongewenst. Het is dan beter van het detail er in een detailzichtvenster als 2D-informatie overheen te tekenen. 

Link to comment
Share on other sites

Je hebt daar een punt, maar BIM wordt ook meer juridisch bekeken. 

Wij moeten als architect uitvoeringsontwerpplannen opmaken, de aannemer of constructeur maakt de uitvoeringsplannen, waar het woord "ontwerp" ontbreekt in dat laatste geval.

Het eerste is een middellenverbintenis, het tweede een resultaatsverbintenis, maar om tot een resultaatsverbintenis te kunnen komen moet de middellenverbintenis ( = ontwerp ) ook al in redelijk orde zijn.

Als het een zuiver fotografische 3D rendering is het allemaal oké voor mij. Als het BIM is dan weer niet. Ik begrijp uw standpunt met betrekking tot 1000-den ramen, maar als men in 2D er overheen gaat tekenen dan heeft BIM geen zin meer ( in de toekomst zullen wel krachtigere CPU en GPU komen in multi-core versies om dat aan te kunnen ), dan is het Fake-BIM ( zoals in de brochures van een projectontwikkelaar ).

De vraag is welk soort BIM wil men in architectuur ? Een ontwerp-BIM ( conceptueel dan ) of een industriële BIM ( uitvoeringontwerp zoals in de industrie van tekenplank naar CNN ).  Voor mezelf en SECO zijn sommige van die details wel essentieel, dat zoals ik aanhaalde in het bv dat een L-profiel wel op de buitenkant van de raamkader moet geplaatst worden. Ik ben er mee akkoord dat men op den duur ook elke schroef, clips, kruk, siliconenvoeg in 3D gaat willen weergeven. In mijn voorbeeld is de dat L-profiel een conceptuele en een functionele toevoeging van de architect dat niets wijzigt aan de kwaliteit van het raam, maar wel essentieel is ( in casu ) als overgang tussen raam en metselwerk. In jullie voorbeeld op de website zie ik ook geen druiplijst ( sleufje ) aan de onderzijde, d.w.z. dat je links, rechts en onder veel vuile strepen zal krijgen ! Weerom BIM versus 3D-rendering. Ik krijg nu al verweer dat de luchtdichting - waterdichting - dampdichting in het kader van de EPB niet voldoende zou aangegeven zijn.

Uit uw reactie blijkt nu overduidelijk dat er 3 soorten BIM bestaan, de conceptuele ontwerp-BIM, de industriële uitvoerings-BIM en de oogverblindende fake-BIM.

Maar vandaag anno 2019 leven we in een bouwwereld, waar er op het scherp van de snee wordt gevochten om details, meerprijzen, ATG, technische fiches .... enz.

Zeker in openbare aanbestedingen. Wat er niet getekend staat of beschreven is in het lastenboek, is steeds een betalend meerwerk ! Het één vult het andere wel steeds aan, maar het sluit het nooit uit.  Het blijft voer voor advocaten en rechters.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...
Guest Yana Baeyens
On 10/24/2019 at 10:44 AM, lijn48 said:

Ik krijg deze niet zichtbaar in planaanzicht. Hoewel de maataanduiding wel grijpt naar de buitenkant van de opdek...

Wel zichtbaar in 3D

Beste lijn48

Op planaanzicht is dit inderdaad nog niet zichtbaar in Vectorworks 2019.
Dit is wel al opgelost in Vectorworks 2020.

Link to comment
Share on other sites

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

×
×
  • Create New...

Important Information