Jump to content

probleem zichtbaarheid onderdelen in 3D en zichtvensters


lijn48

Recommended Posts

Ik loop tegen een probleem aan....

Regelmatig worden items (muren, vloeren,...) onzichtbaar in het 3D-zicht of in een zichtvenster. Ik kan ze nog aanklikken, maar krijg enkel lege vakken.  Op plan blijven ze zichtbaar. 🤔Schermafbeelding2024-04-04om12_52_22.thumb.png.607d5edcf4260448a3da84db3f7a30e4.png

Uit ellende plan omgezet naar versie VW23, want ik verlies teveel tijd met het zoeken naar de oplossing. Hier stelt zich dat niet.

Plan is volledig nieuw aangemaakt in VW 24 met sjabloon Architectuur-Bim-Renovatie., zonder oude artefarcten. 

Nog iemand die hier tegen aan loopt?

 

Link to comment
Share on other sites

Dat is waarschijnlijk een probleem met het nulpun. Dat doet zicht voor als je tekening ver van het nulpunt is getekend, of je ergens een object hebt dat per ongeluk heel ver van het interne nulpunt is beland. 

In de voorkeuren van Vectorworks kan je het intern nulpunt weergeven. Als je uitzoomt ga je zien of je objecten voldoende dicht bij dat nulpunt liggen. Zet wel eerste alle klassen en lagen zichtbaar. 

Laat maar weten of dat helpt. 

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Tekening is op nulpunt getekend, er zweven nergens objecten rond.

Alles staat zichtbaar. Ik heb op Amerikaans forum over zelfde probleem gelezen (https://forum.vectorworks.net/index.php?/topic/113455-lost-walls-all-slabs-and-roof-in-all-rendering-modes/)

Het gebeurt telkens als iets wijzig, muurhoogte, renderinstelling zichtvenster, totaal willekeurig. Heb muren al opnieuw aangemaakt en gewijzigd, helpt niet.

Afsluiten en opstarten is enige dat helpt. Ook in VW23 gebeurt het, ben dus terug verder in VW24 aan het sukkelen 😞

Het enige vreemde element aanwezig, is de voordeur die getekend is met afgeronde hoeken.

Edited by lijn48
Link to comment
Share on other sites

Op 5/4/2024 om 15:53, lijn48 zei:

Afsluiten en opstarten is enige dat helpt. Ook in VW23 gebeurt het, ben dus terug verder in VW24 aan het sukkelen 😞

Je zou nog kunnen proberen om via de VW Updater voor Herstel te kiezen. Wellicht dat er voorkeuren of onderdelen 'beschadigd' zijn?

Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Dank voor alle tips.

Herstel uitgevoerd (122 bestanden gevonden en hersteld?), maar probleem blijft (zie bijlage, in zichtvensters is helft van de muren en ramen verdwenen).

Intussen 2x opnieuw opgestart, het laatste half uur wel al zonder problemen kunnen werken 🤞

Bestaande toestand van een kleine aanvraag (waar ik normaal een 10-tal uren op teken maar nu een week op heb gesukkeld omdat ik niet wil opgeven) is intussen af. ik twijfel of ik voor de nieuwe toestand in VW24 verder ga...

Scherm­afbeelding 2024-04-08 om 10.41.36.png

Edited by lijn48
Link to comment
Share on other sites

12 minuten geleden, lijn48 zei:

Herstel uitgevoerd (122 bestanden gevonden en hersteld?), maar probleem blijft (zie bijlage, in zichtvensters is helft van de muren en ramen verdwenen).

Fijn dat het lig al een half uur zonder problemen werkt... 😉

Even nog als dubbelcheck: in de zichtvensters staan alle Klassen en Lagen aan die ook in de ontwerplaag zichtbaar staan?

Edited by jbtroost
Link to comment
Share on other sites

Terug heropend en gecheckt. Alle klassen en lagen zijn hetzelfde, maar intussen is geen enkele muur meer zichtbaar in de zichtvensters en deels in het isometrisch zicht. Het is totale willekeur 😭

Scherm­afbeelding 2024-04-08 om 12.49.23.png

Link to comment
Share on other sites

Ik zie aan de groene achtergrond dat het probleem zich op de ontwerplaag voordoet. Klassen of lagen die uitstaan, ga je ook niet kunnen selecteren zoals je wel kan zien in de schermafbeelding. 

Mijn zes jaar ervaring zegt me dat dit echt een probleem in de tekening is, of een hardwareprobleem. 

Ik zou voorstellen om een ticket aan te maken bij de Design Express.

Ik wil er ook wel even naar kijken als je wil, geef me dan maar een seintje op onderstaand telefoonnr. 

 

Martin Leroy

martin@gepland.be
0032 (0)479 93 70 98


image.png.e3ba1feb8aeaed3607029883a0fdf266.png

Link to comment
Share on other sites

Ha, scherp gezien @Gepland! Had kennelijk de vraag van TS niet goed genoeg gelezen. Via Navigatievenster importeren in een nieuwe tekening helpt vaak ook. Dan wel even opletten, dat niet alleen de lagen, maar ook de objecten op de lagen meegaan.

 

Groet, JB

Link to comment
Share on other sites

@GeplandHet probleem doet zich overal voor, met in alle weergaves alle lagen en alle klassen zichtbaar. Het is totaal willekeurig. Van het ogenblik dat ik iets selecteer of wijzig, bijv een hoogte van een raam, wordt er iets onzichtbaar. Ik wil je het bestand mailen, als je van uitdagingen houdt. Hardware, ik werk op Imac pro, Radeon Pro Vega 56 8 GB videokaart.

@jbtroost dit heb ik intussen ook gedaan, per laag alles in een nieuw leeg document geimporteerd, nieuwe zichtvensters aangemaakt, alles werkt perfect. Ik wijzig 1 item en zelfde probleem doet zich voor.

Fijn dat jullie meedenken en ik zou graag een oplossing vinden want kan niet tegen dergelijke frustrerende items.

Het is echter zo een klein project, ik ben nu al over mijn uren gegaan...

Zelden zo iets voor gehad en ik werk al sinds 2012 met VW  🤔

Link to comment
Share on other sites

×
×
  • Create New...

Important Information