nidecker Posted November 17 Posted November 17 Hoi allemaal Ik heb een vorm getekend in verharding module en geeft een opp van 213.863m² en heb deze nog eens over getekend en dat klopt. Maar als ik de opp in een rekenblag opvraag (=area) krijg ik 214.043 m², ik moet dan een andere formule gebruiken voor de juiste opp te krijgen namelijk (=hardscape'.'main area') 213.863 m². Kan me iemand uitleggen wat het verschil is of dat er ergens een fout in zit.
Vicky Posted November 18 Posted November 18 Hallo! Mijn eerste gok is dat de verharding in een helling ligt. Een verharding in een helling heeft een oppervlakte en een geprojecteerde oppervlakte en deze kunnen dus afwijken. Indien dit niet het geval is, stuur je best je tekening even door, dat maakt het zoeken wat makkelijker.
Gepland Posted November 18 Posted November 18 (edited) Hallo @nidecker, Wat Vicky zegt klopt inderdaad. De verharding ligt in helling én is waarschijnlijk geconfigureerd als plaat. Typisch heb je dus twee oppervlaktes in je tekening (zie schermafbeelding morgen). =AREA geeft je de reële oppervlate ='Hardscape'.'Main' geeft je de geprojecteerde oppervlakte (2D-plan dus) Mijn inziens gebruik je altijd de laatste om de oppervlaktes van verhardingen te meten. Nog even dit: Als je verharding géén 3D weergave heeft, je voor beide formules steeds de geprojecteerde oppervlakte krijgen. Ook als je een helling hebt toegekend. Kies m.a.w. altijd voor "plaat" als je een helling toekent. Veel succes met je project! Martin Leroy martin@gepland.be Telefoon: +32 479 93 70 98 Edited November 18 by Gepland
nidecker Posted November 18 Author Posted November 18 (edited) Ik heb geen helling eraan gegeven, die staat af Verharding 2025.vwx Edited November 19 by nidecker
Vicky Posted November 20 Posted November 20 Bedankt. Ik zie in je voorbeeld dat de verharding in het infopalet bij drempelwaarde 25 ingesteld staat en dat het aantal controlepunten daardoor op 24 staat. Als ik deze drempelwaarde op 0 zet, zijn er 40 controlepunten en na het herrekenen van je rekenblad heb ik zowel bij =Area en =Hardscape.Main Area dezelfde waarde. Deze drempelwaarde lijkt dus invloed te hebben op de afronding van de verharding, een lagere waarde geeft een hoger aantal controlepunten. Deze drempelwaarde, afronding en aantal controlepunten hebben enkel een invloed op de formule =Area en niet op =Hardscape.Main Area (ik kan niet zeggen dat ik dit logisch vind). Ik heb dit daarom even doorgegeven aan ontwikkeling, ofwel gaat het hier om een bug en lossen ze dit op ofwel is er ergens een logische verklaring voor. Hoe dan ook wordt het nog verder onderzocht. Aangezien je hier de oppervlakte van een verharding wil berekenen, zou ik je aanraden om de formule =Hardscape.Main Area te gebruiken aangezien deze speciaal van toepassing is voor het berekenen van oppervlaktes van verhardingen.
nidecker Posted November 20 Author Posted November 20 Best Vicky en Martin Bedankt voor de hulp, hiermee kan ik verder werken aan mijn nieuw standaard. 1
Recommended Posts